maandag 7 september 2015

5 Feiten om nooit meer te vergeten als jij een gezond lichaam wilt

Als je een gezond lichaam wilt, dan zijn er een aantal feiten die je altijd in je achterhoofd hoort te houden. Deze feiten berusten vaak gewoon op gezond verstand, maar toch lijken de meeste mensen ze voortdurend te vergeten. Knoop ze daarom goed in je oren als je klaar bent voor een gezonde levensstijl.


1. Artificiële transvetten zijn niet geschikt voor menselijke consumptie 

Wanneer mensen zeggen dat vetten slecht voor je zijn, hebben ze het vaak over transvetten, want gewone verzadigde en onverzadigde vetten zijn een essentieel deel van een gezond dieet. Transvetten echter, die worden gemaakt uit natuurlijke vetten, door hen te hydrogeneren op industriële manier, zijn dat niet. Deze artificiële transvetten komen nergens in de natuur voor en zijn het resultaat van een industrieel proces dat hoge temperaturen, hoge druk en zware metalen gebruikt. Bedrijven doen dit omdat het vloeibare plantaardige vetten verandert, in een dikke vaste (giftige!) vetmassa die makkelijk in niet-vloeibare producten verwerkt kan worden. Transvetten zijn echter onnatuurlijk, en je lichaam heeft er veel moeite mee, deze vetzuren te verwerken, wat leidt tot een verhoogd risico op hart- en vaatziekten.

Een eerste feit dat je dus in je achterhoofd moet houden wanneer je een gezond lichaam wilt is dit: vermijd alle transvetten! Je vindt transvetten in veel soorten bewerkt voedsel en fast food, maar ook in sommige soorten margarine.

2. Calorieën zijn belangrijk, maar calorieën tellen is achterhaald 

Tot enkele jaren geleden was calorieën een veelgebruikte dieetmethode, maar de voedingsexperts zijn inmiddels van mening veranderd. We weten nu dat het veel belangrijker is wat je eet dan hoeveel je eet, maar dat neemt niet weg dat er een grond van waarheid zit in de basisbewering van calorieën tellen: wanneer je wilt afvallen, moet je ervoor zorgen dat je meer energie verbrandt dan je inneemt. Overgewicht wordt nou eenmaal veroorzaakt door de opslag van extra energie (calorieën dus) in je vetreserves. Conclusie: calorieën zijn belangrijk, maar gezonde eetgewoonten zijn belangrijker!

3. Glutenvrije voeding is niet noodzakelijk gezond

Glutenvrije voeding is enorm hip, maar het hoort gezond verstand te zijn dat een product zonder gluten niet perse gezond is. Eigenlijk is glutenvrije voeding enkel de juiste keuze wanneer je allergisch voor gluten bent.

4. Geraffineerde plantaardige oliën hoor je te vermijden

Plantaardige oliën zoals maïsolie, koolzaadolie en palmolie worden vaak geproduceerd met behulp van enorm intensieve industriële processen. Deze oliën bevatten veel omega-6 vetzuren (dat zijn de slechte omega-zuren). Studies hebben uitgewezen dat geraffineerde plantaardige oliën kunnen leiden tot een verhoogd risico op hart- en vaat ziekten. Probeer deze dus zoveel mogelijk te vermijden als je een gezond en slank lichaam wilt.

5. Nieuwe gezondheidsproblemen worden veroorzaakt door nieuwe eetgewoonten

Hart- en vaatziekten waren geen probleem tot ongeveer 100 jaar geleden. Overgewicht en diabetes namen pas epidemische proporties aan in de jaren 80 van de twintigste eeuw. Toch geeft de media de schuld van die recente fenomenen aan voedsel dat we letterlijk al duizenden jaren eten: vlees, eieren, boter, noem maar op. Al deze traditionele producten zijn al de zondebok geweest van een industrie die te blind is om te zien dat nieuwe gezondheidsproblemen enkel verklaard kunnen worden door nieuwe eetgewoonten: fast food en bewerkt voedsel werden pas op grote schaal geconsumeerd vanaf de tweede helft van de twintigste eeuw. Houd dit goed in je achterhoofd wanneer je eten kiest. Als je uit de natuur eet zit je altijd veilig. Kies bijvoorbeeld voor vlees, vis, eieren, noten, zaden, pitten, quinoa, groenten, kokosolie en fruit.

Wil jij gezonder leven? Klik dan hier

Geen opmerkingen:

Een reactie posten