woensdag 30 september 2015

De vier beste geheimen voor meer energie

Heb je een druk sociaal en professioneel leven, dan zal je wel al gemerkt hebben dat energie je meest kostbare grondstof is. Je hebt er maar een beperkte hoeveelheid van, en aan het einde van een drukke dag zou je altijd willen dat je meer had. Energie is wat je in staat stelt de dingen te doen die je wilt doen. Zonder energie, kan je onmogelijk de motivatie vinden die je nodig hebt, wat je doel ook is. Daarom is het een goed idee om op zoek te gaan naar manieren om meer energie te krijgen of je energie optimaler te benutten. Hoeveel energie je hebt, hangt namelijk voor een groot deel af van je levensstijl: wat je eet heeft bijvoorbeeld een enorme invloed op je energie-niveaus. Laten we even kijken naar enkele geheimen voor meer energie!

Geheim 1: eet vaak maar eet licht

Wanneer je op regelmatige tijdstippen eet gedurende dag, zonder lange perioden te vasten, dan vermijd je schommelingen in je bloedsuikerspiegel. Je bloedsuikerspiegel reguleert een hele hoop dingen, waaronder een aantal belangrijke hormonen. Wanneer die niet in balans zijn, ben je sneller geïrriteerd en heb je minder energie. Plan je maaltijden dus zorgvuldig en zorg ervoor dat je altijd een gezonde snack binnen handbereik hebt. Zo geef je jezelf meteen een extra dosis energie!

Geheim 2: eet weinig koolhydraten, maar wel veel gezonde (omega-3) vetten en eiwitten

Over het algemeen zijn er drie soorten stoffen die je lichaam kan verbranden voor energie: koolhydraten, vetten en eiwitten. Koolhydraten zijn het makkelijkst voor je lichaam om te verbranden, maar ze hebben wel het nadeel dat ze je bloedsuikerspiegel doen stijgen. Zoals al eerder werd omschreven is dat erg gevaarlijk voor je energie-niveaus. Daarom kies je beter voor gezonde vetten en eiwitten als energiebron.
Omega-3 vetten zijn gezonde vetten waarvan onderzoek heeft aangetoond dat ze je gemoed verbeteren en zelfs dat ze in staat zijn gevoelens van depressie te verlichten. Omega-3 vetten vind je in vette vis zoals zalm, makreel en tonijn, maar ook in sommige plantaardige oliën en noten (bijvoorbeeld in walnoten). Een bijkomend voordeel is dat omega-3 vetten je helpen bij de verbranding van vetweefsel. Erg handig wanneer je wilt afvallen dus!
Ook eiwitten zijn een uitstekende bron van energie voor je lichaam. Probeer een kleine portie eiwitten te verwerken in elke maaltijd die je eet. Zo heb je de hele dag lang energie en kan je voor lange perioden productief zijn.

Geheim 3: slaap voldoende, zowel op weekdagen als in het weekend

Wanneer je niet voldoende slaapt, heb je minder energie. Dat hoeven we je waarschijnlijk niet meer te vertellen, maar toch loont het de moeite om je slaapgewoonten even opnieuw te evalueren. Veel mensen hebben namelijk de gewoonte om tijdens een drukke werkweek te weinig te slapen, en proberen dat in het weekend in te halen. Dat is echter niet zo goed voor je lichaam: een regelmatig slaappatroon is van het allergrootst belang wanneer je veel energie wilt.

Geheim 4: neem even pauze

Misschien heb je de gewoonte om de hele dag druk bezig te zijn, maar eigenlijk is het beter om af en toe even pauze te nemen. Leg je werk even neer en ga naar buiten om een frisse neus te halen. Maak een korte wandeling en zet je na je pauze weer aan je werk. Wellicht merk je dat je met veel meer energie en focus verder kan werken.
Wil jij gezonder leven? Klik dan hier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten