vrijdag 18 december 2015

Wat je nog niet wist over koolhydraatarm eten

Veel mensen denken dat koolhydraatarm eten niet goed voor je is. Het zou zorgen voor een jojo effect; eerst snel afvallen en vervolgens weer snel aankomen. Als je het verkeerd aanpakt, zal het inderdaad op deze manier verlopen. Een koolhydraatarm voedingspatroon is echter een gezonde manier van leven, mits je het op de goede manier aanpakt.

Energiebron

Het lichaam heeft koolhydraten nodig als energiebron en als brandstof. Koolhydraten worden als eerste gebruikt door het lichaam. Daarna vetten en daarna eiwitten. Vetten en eiwitten worden minder efficiƫnt omgezet, want ze hebben vooral andere functies in het lichaam. Zonder koolhydraten krijgen de hersenen onvoldoende zuurstof en daalt het bloedsuiker naar te lage waarden.

Snelle en langzame koolhydraten

Mensen hebben dus zeker koolhydraten nodig, alleen niet zoveel als de meeste mensen innemen. Haal de koolhydraten uit natuurlijke producten zoals fruit, quinoa, peulvruchten, zoete aardappel of havermout. Deze producten bevatten de langzame koolhydraten, die langzaam worden opgenomen. Dan houdt de energie die deze koolhydraten leveren ook lang aan, en wordt het langzaam weer afgebroken. Dit voorkomt een snelle stijging en vervolgens een snelle daling van de bloedsuiker, zoals het geval is met producten die snelle koolhydraten bevatten zoals brood, aardappel, pasta en rijst.

Een bijkomend voordeel van langzame ten opzichte van snelle koolhydraten is dat er veel vezels in zitten. Vezels werken verzadigend. Daardoor zit je langer vol na het nemen van eten met langzame koolhydraten en zul je dus minder snel behoefte hebben aan ongezonde tussendoortjes. Het vermijden van snelle koolhydraten kan daarom gemakkelijk leiden tot gewichtsverlies.

Teveel

Veel mensen eten echter te veel koolhydraten. Het teveel wordt omgezet in vet, wat kan leiden tot gewichtstoename. Een te zwaar gewicht zorgt voor een verhoogde kans op verschillende gezondheidsproblemen, zoals diabetes type 2 en hart- en vaatziekten.

Zorg daarom voor dat je voldoende lekkere koolhydraatarme-dieet recepten kent die je klaar kunt maken. Vul dit aan met voedingsmiddelen op basis van gezonde vetten en eiwitten, zoals vis, eieren, noten, zaden en peulvruchten. Eiwitrijke voeding is, net als een vezelrijke voeding, verzadigend. Dit leidt tot een verminderde eetlust, wat resulteert in een lagere calorie inname, waardoor afvallen gemakkelijker zal gaan.
Wil je een goede gezondheid en een gezond gewicht? Twijfel dan niet langer en kies voor een koolhydraatarm voedingspatroon. Het zal je zeker goed doen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten